8.9

Onze gezichten

<< Terug
  • Poul Bakker

    Poul Bakker

    Ik voel mij thuis op het raakvlak tussen mens en techniek, ruimer gezegd mens en omgeving.

    Ik zie mijzelf als een verbinder of degene die de brug bouwt. Ik houd van onconventionele gezichtspunten en aanpakken, meer om iets in beweging te krijgen dan om het gelijk te halen. Ik heb ontdekt dat door de juiste condities dynamiek ontstaat. Beweging beschouw ik in zichzelf als gezond, aangezien de inhoud en de afbakening dan organisch tot stand kunnen komen. Vertrouwen op je intuïtie en diepere drijfveren ontdekken is iets wat ik graag (uit) wil delen.

    Na mijn studie bedrijfskunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven ben ik eerst als organisatieadviseur bij verschillende organisaties aan de slag gegaan.
    Om veranderingen te borgen heb ik een trainingsprogramma ontwikkeld en uitgevoerd. Dat markeerde mijn transitie van adviseur die aan trainingen doet, naar trainer die aan advisering doet.
    Bij Philips heb ik programma"s op het gebied van sociale vaardigheden, bedrijfskunde en project management ontwikkeld en uitgevoerd. Na een aantal jaren als hoofd van de afdeling Management Training bij Philips ben ik met een aantal collega"s zelfstandig verder gegaan.
    Ik ben mij vooral gaan toeleggen op het leren van professionals uit en in hun praktijk. De laatste tijd heb ik dat toegespitst op leervermogen van teams, vooral met het oog op hun innovatiekracht. Innovatie is vooral een kwestie van goede onderlinge betrekkingen in teams.
    Ik ben actief in het bevorderen van organiseren met Rijnlandse waarden. Zoals vakmanschap en zelf-organisatie in plaats van spreadsheets en protocollen.
    Tot de krachtigste vormen van leren behoren simulaties, variërend van bordspellen tot computersimulaties. Bij Schoonderwoerd richt ik mij op vormen van actieleren en leren door doen, onder meer als facilitator van LEGO ® Serious Play ®.