8.9

Persoonlijke effectiviteit

<< Terug
  • Minder stress, meer vrijheid

    Minder stress, meer vrijheid

    Hèhè, de wekker ging. Na een nachtlang staren naar de binnenkant van mijn ogen, was ik blij dat ik op kon staan. Ook deze dag zou ik weer redden. Op wilskracht, en reserve energie. Met een heerlijk vooruitzicht; vannacht ga ik heeeel goed slapen, van pure uitputting na een nacht overslaan. Lekker optimistisch he?! Dat klopt, positiviteit, doorzettingsvermogen, gedrevenheid, ambitie, hulpvaardigheid zijn kwaliteiten van me. Toch zat ik machteloos bij de huisarts, met fysieke klachten na jarenlange slaapproblemen, te wachten op de uitspraak: Burn-out. Maar die kwam niet. Het bleek een langzaam ontwikkelde angststoornis te zijn…

    Werkstress: beroepsziekte nummer één in Nederland. Naar schatting lopen meer dan een miljoen mensen jaarlijks het risico op een burn-out of andere werk gerelateerde psychische aandoeningen, blijkt uit cijfers van TNO. Vrouwen ervaren meer stress dan mannen, blijkt uit onderzoek van het CBS. Hun vrije tijd is versnipperd, ze hebben meer zorgtaken voor kinderen en/of ouders, vaker last van schuldgevoelens en van hun innerlijke kritische stem.

    Grondig zelfonderzoek

    Tijd voor grondig zelfonderzoek, inmiddels jaren geleden. Nadat naasten uit mijn omgeving al eens zeiden; Hoe houd je het allemaal vol? Ik vond mezelf dan stoer, want ik kon alles aan. Na een eerlijke blik in de spiegel, kreeg ik INZICHT in:
    • Welke rollen en taken ik echt graag vervulde, en welke ik uit plichtbesef uitvoerde. En er op leegliep.
    • Wat mijn persoonlijke waarden waren, en in hoeverre ik er (niet) naar leefde.
    • De energie die relaties in werk en privé me opleverden of kostten.
    • Vitaliteit. En waarover ik tevreden was, en waaraan ik nog flink kon werken.
    • Automatische patronen, en over of ik er wel of niet blij mee was.



    Inzicht is een heel belangrijke eerste stap. Maar zonder vervolgstap verandert er in werkelijkheid niets. Tijd voor actie dus!

    Keuzes maken: waar zit je JA & je NEE?

    Wat ik concreet heb gedaan? Om te beginnen de twee bestuur rollen die ik vervulde overgedragen. Omdat ik training geven gewoon veel leuker vind, en beter kan. Vervolgens heb ik mijn tijd die ik doorbracht achter mijn laptop ’s avonds met zeker 80% teruggedrongen. Ik ben prikkelgevoelig, en ik sliep door ‘avond schermwerk’ slechter.

    Verder ging ik bewuster Ja, maar ook Nee zeggen op opdrachten die voorbij kwamen. Intuïtief en bewust beantwoordde ik voor mezelf de vraag; ‘Krijg ik hier energie van, of zeg ik Ja vanuit angst om zonder werk te zitten…’. En ook plande ik vaker afspraken met vriendinnen in, omdat ik besefte en steeds ervaar hoeveel zij voor mij betekenen. Ook prik ik sindsdien eens per kwartaal een doordeweekse dag voor MEZELF en mijn ontspanning. Een sauna dag in mijn uppie is favoriet!

    Rozen uit de tuin

    In deze transitiefase straalde ik blijkbaar ook iets anders uit. Want ik kreeg zelf geknipte rozen uit de tuin, van mijn jongens. En een tekening met Liefste Mama van mijn jongste. Ik geniet sindsdien meer van kleine of grootse momenten, en bovenal van een goede nachtrust; wat een genot!

    MOED was nodig voor mijn keuzes. DANKBAARHEID is er nog steeds voor het continuerende resultaat.


    Heb jij ook de moed en de wens om in de spiegel te kijken?
    13 mei start de eerstvolgende training Supervrouw

    Wat Supervrouw voor jou kan doen

    De training Supervrouw geeft inzicht en houdt je een spiegel voor. Het motiveert tot het nemen van regie en het maken van vitale keuzes. Keuzes die goed zijn voor jou, en uiteindelijk vaak ook goed voor je omgeving. Het programma laat je lachen, soms ook huilen. Het doet je relativeren, en laat je een bijzonder gevoel van verbinding ervaren.

    Wees welkom op 13 mei!



    Cadeautje: DE ultieme top 10!

    Tot slot tien adviezen die ik van harte met je deel, omdat ze mij zoveel hebben opgeleverd:


    1. Kies voor wat jij belangrijk vindt, en wees daar duidelijk in. Zeg bewust JA.
    2. Begrens jezelf, en zeg tijdig NEE op verzoeken, waarover je twijfelt.
    3. Ontwikkel je mildheid, wees lief voor jezelf. Een reflectieboekje helpt.
    4. Plan momenten van herstel in, en tijd voor jezelf. Maak jezelf belangrijk. Je bent degene met wie je het langste samenleeft!
    5. Geniet bewust van wat dit oplevert en hoe je er hierdoor weer meer voor anderen kunt zijn.
    6. Train jezelf in Dankbaarheid. Voor mij persoonlijk een grote bron van Geluk.
    7. Werk aan een Maxi Me mindset. Realistisch en gericht op persoonlijke groei.
    8. Besteed bewust en genoeg aandacht aan de voor jou dierbare mensen.
    9. Vergeef jezelf als je iets bij nader inzien toch anders had willen doen. Leer ervan en ga door.
    10. Neem jezelf niet TE serieus. Een gezonde zelfspot relativeert, laat je lachen en ontspant.


    Enthousiaste groet,

    Marie-José Huffmeijer