8.9

Persoonlijke effectiviteit

<< Terug
  • Drie tips om echt naar jezelf te luisteren

    Drie tips om echt naar jezelf te luisteren
    Klinkt de volgende situatie bekend? Je werkt aan een project en bent niet eerder tevreden dan wanneer het tot in de puntjes perfect is. Als het na veel bloed, zweet en tranen af is, ben je echter nog steeds niet helemaal content. Bovendien ben je moe van al het harde werk en ondertussen genoot je nauwelijks van het proces. Dat is zonde, maar waarom doe je jezelf dit iedere keer weer aan?

    Het script van jouw leven

    In een script van een toneelspel of film staat wat je wel en niet moet doen. Dat geld ook voor het leven: ieder persoon heeft een script met daarin de redenen waarom jij je op een bepaalde manier gedraagt. Eén van de dingen die op je script staan, heet een driver: een overlevingsstrategie die jij jezelf gedurende je leven aanleerde. Je kunt meerdere drivers hebben, vaak zijn er wel een of twee dominant.

    De zes drivers

    De theorie Transactionele Analyse onderkent zes drijvers:
    • Wees perfect: Jij bent de perfectionist in de groep. Het eindresultaat is wat voor jou telt.
    • Wees de beste: Je ziet anderen als concurrenten en wilt beter zijn dan zij.
    • Wees sterk: Je hebt een sterk plichtsbesef en gaat altijd maar door.
    • Doe de ander een genoegen: Je houdt meer rekening met anderen dan met jezelf en cijfert jezelf weg.
    • Maak voort: Je doet het liefst zo veel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd en bent altijd onderweg naar het volgende.
    • Doe je best: Je doet altijd je best en werkt liever over dan dat je ‘faalt’.

    Het ontstaan van zo’n driver gaat terug naar je kindertijd. Kinderen voelen goed aan wanneer ze wel of niet aandacht, liefde en waardering krijgen. Ze merken: ‘Als ik dát doe, ben ik oké’. Deze gedachte nestelt zich in je onderbewustzijn, en de rest van je leven ga je zo verder op de automatische piloot.

    Het gevolg hiervan is dat dingen die jij als individu belangrijk vindt links komen te liggen. Uiteindelijk drijf je door drivers verder van je eigen gevoel af. Ze kosten je veel energie, en je merkt dat je soms dingen doet die je eigenlijk liever niet wilt. Kun je dit gedrag ook afleren?

    Sta in je kracht: doe wat bij je past

    Iedereen heeft drivers, en iedereen is ook in staat ze te ontmantelen. Maar het is niet makkelijk om dit gedrag één, twee, drie te veranderen. De kracht bij drivers is dat je kunt leren ze te herkennen. Je ziet hiermee in dat je ook andere keuzes kunt maken en zaken anders kunt aanpakken. Als je doet wat bij je past, kom je in je kracht. Hier zijn drie tips voor positieve verandering.

    1.     Inzicht: wat probeer je te bereiken?
    Reflecteer op de redenen achter jouw driver. Sta even stil bij je gedrag en stel jezelf de vraag: waarom doe ik dit? Wat probeer ik te bereiken? 

    2.     Prijs: wat kost het je?
    Maak een lijstje met wat het je ‘kost’. Hoeveel energie kost het wegcijferen van jezelf, om steeds de beste te willen zijn en altijd alles zelf te willen oplossen? Denk aan nadelen als: je doet jezelf tekort, gaat risico’s uit de weg en blijft in je comfortzone.

    3.     Permissie: van ‘moeten’ naar ‘mogen’
    Sta jezelf dingen toe. Ben je perfectionistisch, spreek dan met jezelf af dat tachtig procent voortaan ook oké is, in plaats van die onbereikbare honderd. Bedenk wat je mag laten liggen om dit te bereiken, en ook welke nieuwe mogelijkheden er opengaan. Welke ruimte ontstaat er voor je?

    Voor iemand met de driver ‘Wees sterk’ is hulp vragen een van de moeilijkste dingen die er is. Normaal denk je: ‘Ik móet sterk zijn’. Probeer eens uit hoe het voelt als je tegen jezelf zegt: ‘Ik mag om hulp vragen’. Door het vaak te zeggen, herprogrammeer je jouw script. Probeer het eens, en kijk wat het je oplevert.

    De beste manier om overlevingsgedrag af te leren, verschilt per driver. Heb je de driver eenmaal ontmanteld, dan kom je dichter bij jezelf. Je kwaliteit van leven gaat omhoog; je leeft niet meer voor de ander, maar voor jezelf. Dán maak je impact en sta je daadwerkelijk in jouw kracht.

    Wil je weten welke drivers jou het meest beïnvloeden? Kijk dan eens naar de Kom In Je Kracht-trainingIn deze training ga je aan de slag met het ontmantelen van je drivers. Toegankelijk voor iedereen die privé of zakelijk tegen grenzen aanloopt of graag meer zelfvertrouwen wil. Na deze training ben je niet meer bang om uit je comfortzone te stappen, is je zelfvertrouwen gegroeid en is je handelen geen automatisme maar een keuze.