8.9

Communiceren & samenwerken

<< Terug
  • Met deze vijf NLP-vooronderstellingen bekijk je dingen makkelijker vanuit verschillende invalshoeken

    Met deze vijf NLP-vooronderstellingen bekijk je dingen makkelijker vanuit verschillende invalshoeken


    Het overkomt je weleens: tijdens een gesprek met iemand gebeurt er iets waardoor je alleen nog maar het niet fijne gedrag ziet en het lukt je maar moeilijk om hier uit te raken. Wat kan je doen? Als NLP trainers vinden wij dit de vijf beste vooronderstellingen die jou in deze situaties kunnen helpen ‘uit te zoomen’. Je creëert een keuze in hoe te reageren en je houdt je energie bij jezelf. 


    Een belangrijk fundament van NLP zijn de NLP vooronderstellingen. Dit zijn 15 bekrachtigende overtuigingen van communicatie experts Virginia Satir, Milton H. Erickson en Alfred Korzybski. Door je deze vooronderstellingen eigen te maken, geef je een nieuwe richting aan je gedrag. Door eerst even uit te zoomen en bewust te kiezen voor bepaald gedrag op basis van een of meerdere van de vooronderstellingen bespaar je jezelf energie. Hierdoor communiceer je efficiënter, hebben relaties meer diepgang en ben je effectiever.


    Vooronderstelling 1. Accepteer de persoon, niet persé het gedrag

    In onze training worden deelnemers gevraagd na te denken over een leerdoel waar ze, binnen de kaders van NLP, mee aan de slag willen. Regelmatig zijn er leerdoelen in de trant van ‘daadkrachtiger omgaan met mijn dominante manager’.

    Van nature zijn we geneigd andere mensen, en ook onszelf, op identiteitsniveau een label te geven: ‘hij is irritant, zij is lastig’ en ook andersom ‘ik ben slordig’. Deze uitspraken gaan in essentie alleen over het gedrag, maar worden op identiteitsniveau uitgesproken. Dat zorgt er voor dat het een vaststaand feit lijkt in je hoofd. Waar je dan dus niets mee hoeft en kan doen.

    Door een uitspraak op gedragsniveau te doen is er wèl verandering mogelijk: ‘mijn collega deed gister niet zo aardig tegen mij’. Als je deze twee niveaus los van elkaar ziet, word je vaak milder en zie je mogelijkheden om ergens mee om te gaan. Je bent niet wat je doet. Je bent niet wat je kunt. Je bent zelfs niet wat je denkt.

    En het belangrijkste: ‘No matter what you think you are, you are always more than that.’


    Vooronderstelling 2. Gedrag is de belangrijkste informatiebron van een persoon

    NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Een uitspraak die je vast weleens gehoord hebt, iets aan gehad hebt of misschien wel een lichte irritatie doet opborrelen: ‘ja, duh!’. Maar zeker een nuttige! Aan ons eigen en- andermans gedrag kan je veel zien. Dat observeer je en interpreteer je daarna op een bepaalde manier, zo gaat dat. We kunnen namelijk niet niet interpreteren.

    Waar je jezelf wél in kan trainen is in het scherpzinnig inzetten van je zintuigen die opletten wat er gebeurt bij de ander. Krijgt iemand een kleur bij het uitspreken van een zin of worden zijn pupillen groter? Dit soort veranderingen zeggen veel over wat er in het hoofd van de ander omgaat. Signaleer je dit soort veranderingen? Zet dan je nieuwsgierigheid aan en probeer te achterhalen wat het is dat de ander heeft geraakt.


    Vooronderstelling 3. Er zijn geen onvermogende mensen, wel onvermogende stemmingen

    Stel je een werkoverleg voor in een periode dat het niet lekker gaat in jouw organisatie. Iemand uit het team brengt enkele punten in die écht niet best gaan en vraagt vervolgens aan de rest eens mee te denken over oplossingen… Is dit een goed idee?

    De kunst van deze NLP-vooronderstelling is om mensen (inclusief jezelf) in de juiste bekrachtigende stemming te brengen zodat ze de resultaten behalen die ze wensen. Na allerlei berichten over zaken die niet zo best gaan in jouw organisatie is het dan ook veel slimmer om even koffie te halen en vrolijke verhalen met elkaar uit te wisselen. Zo komt je stemming in een (minstens) neutrale staat, waarbij je adrenaline wat zakt en je weer creatief kunt nadenken.

    Ander voorbeeld: je wilt iets duurs aanschaffen en hebt jezelf voorgenomen eens goed te gaan onderhandelen. Daarbij spookt het echter wel in je hoofd dat het die ene keer niet zo goed is gegaan en denk je steeds ‘zo moet het dus niet’… Handig? Nee, wanneer je even uitzoomt concludeer je vast dat dit zeker niet handig is!

    Effectiever is, vlak voor je de winkel binnenstapt, aan een moment te denken waarbij onderhandeling wél goed gingen. Kortom, wees je bewust van je eigen (wel of niet helpende) stemming en besef dat jouw stemming onbewust impact heeft op jouw omgeving. Wil je er samen uit komen in een bepaalde meeting? Haal een herinnering in je hoofd (uit een eerdere ervaring of een toekomstige inbeelding) waarbij dat is gelukt.


    Vooronderstelling 4. Je hebt de kwaliteiten in je om het gewenste resultaat te halen

    Dit is een bijzondere vooronderstelling: één die altijd zorgt voor een realitycheck en vaak in korte tijd je zelfvertrouwen een boost kan geven. Je hebt in jouw carrière of in een ander moment van je leven vast wel eens voor een spannend moment gestaan. Een presentatie geven bijvoorbeeld, een belangrijk gesprek of een confronterend gesprek met een collega.

    Dan herken je vast de gedachte dat je over bepaalde kwaliteiten niet beschikt en de twijfel of je ‘de klus wel kunt klaren’. Over die kwaliteiten en die twijfels gaat deze vooronderstelling.

    We zijn allemaal vol kwaliteiten en potenties op de wereld gekomen. Tijdens ons leven ontwikkelen we, door onze persoonlijke levensomstandigheden, allemaal onze eigen unieke kwaliteiten. Zomaar een voorbeeld: je denkt bijvoorbeeld dat je goed bent in plannen en organiseren, maar dat discipline niet in je zit.

    Daar zit volgens NLP een vergissing. Ook discipline is een kwaliteit waar je over beschikt, alleen dénk je van niet. Iedereen wordt met discipline geboren, alleen heb je ooit bedacht dat jij dat niet hebt, door bepaalde levensgebeurtenissen. Denk maar eens aan een kwaliteit waarvan jij vindt dat je die niet hebt en denk terug aan een moment in je leven waar je juist ontzettend veel van deze kwaliteit had. Dan merk je dat je die kwaliteit in een andere context wel degelijk hebt ingezet en in je hebt. Alleen op het moment zelf misschien niet in de mate waarop je er over zou willen beschikken. Door je te realiseren dat je alle kwaliteiten in je hebt die nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen heb je meer vrijheid in de keuze iets wel of niet te gaan doen.


    Vooronderstelling 5. Er is geen mislukking, alleen feedback

    ‘Feedback is een cadeautje’: een welbekende stelling. Ook in NLP denken we super positief over feedback! In het begin van je leven heb je alles geleerd door feedback te krijgen. Je viel en stond weer op, kreeg te horen hoe iets anders kon, voerde dat met volle moed uit om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

    Bijzonder is dat veel volwassenen ergens in hun leven besluiten dat ze ‘nu alles wel moeten kunnen’, wat het persoonlijk en pijnlijk maakt wanneer iemand je aanspreekt op je gedrag of kunnen. Perfectionisme is vaak aanwezig, falen is een vreselijk woord en fouten maken is doodeng.

    Binnen NLP denken we daar anders over. Mislukking bestaat niet en is alleen een manier waarop je naar een situatie kàn kijken. Je kunt in werkelijkheid kiezen alles wat je doet als een leerproces te beschouwen waarin je telkens groeit en ontwikkelt, zoals je altijd al deed(!).

    Het beste wat je kan krijgen, van jezelf of een ander, om verder te groeien is feedback. Zo kan je bijsturen, schakelen en precies uitkomen waar je graag wilt.

    Deze vooronderstellingen kan je effectief toepassen in je dagelijks leven. Kies bijvoorbeeld twee van deze vijf uit die jou het meest aanspreken om meteen mee aan de slag te gaan. Schrijf ze op een memo en plak deze vervolgens op je computerscherm.

    Welke twee vooronderstellingen kies jij?


    Of bekijk onze NLP-trainingen:
    NLP stap 1
    NLP stap 2
    NLP Business Practitioner