8.9

Communiceren & samenwerken

<< Terug
  • Deze vijf NLP-vooronderstellingen helpen je doelgericht te communiceren

    Deze vijf NLP-vooronderstellingen helpen je doelgericht te communiceren


    Het overkomt je regelmatig: tijdens een gesprek word je boos, geïrriteerd of verdrietig door iets dat je gesprekspartner zegt. Je voelt een heftige reactie opkomen. Wat kun je doen? Als NLP trainers vinden wij dit de vijf beste vooronderstellingen die jouw communicatieve vaardigheden verbeteren. Je creeert keuze in hoe te reageren en je houdt je energie bij jezelf.


    Een belangrijk fundament van de methodiek NLP zijn de NLP vooronderstellingen. Dit zijn 15 bekrachtigende overtuigingen van communicatie experts Virginia Satir,Milton H. Erickson en Alfred Korzybski. Door je deze vooronderstellingen eigen te maken, geef je een nieuwe richting aan je gedrag. Je kiest voortaan bewust je gedrag nadat je even uitzoomt, en bespaart jezelf de energie die je normaal kwijt bent aan een heftige reactie. Hierdoor communiceer je efficiënter, hebben relaties meer diepgang en ben je effectiever.

    Volgens hypnotherapeut Erickson schuilt er zelfs achter het meest bizarre gedrag een positieve intentie. Voor Erickson bestonden er geen cliënten die weerstand boden, alleen inflexibele communicatoren. In het geval van je gesprekspartner ben jijzelf de inflexibele communicator. Dit brengt ons bij de eerste vooronderstelling die wij erg waardevol vinden.

    1. Respecteer het ‘model van de wereld’ van de ander.


    Iedereen kijkt door aan andere bril naar de wereld om zich heen. Alleen door te accepteren dat de ander een andere bril heeft, kun je echt naar iemand luisteren. Zo word je ook nieuwsgierig naar anderen. Als iemand iets zegt dat in jouw ogen onjuist, ongepast of incorrect is, kun je onderzoeken hoe diegene naar de wereld kijkt. Waarom-vragen kun je hierbij het best vermijden: op onbewust niveau kunnen mensen zich hierdoor aangevallen voelen. Betere vragen zijn: ‘Hoe komt het dat…?’ ‘Je maakt me nieuwsgierig naar…?’, ‘Wat is belangrijk voor jou dat maakt dat….?’, etc. Dit brengt ons bij de tweede vooronderstelling.

    2. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt.

    Hoeveel verzoeken doe je op een dag? In hoeveel van de gevallen krijg je de eerste keer precies waar je om gevraagd had? Wij stellen deze vraag vaak tijdens onze training en het antwoord ligt meestal rond de 60 %. Zonde, vinden wij. Stel: je stuurt een mail met een verzoek, maar krijgt weinig gehoor. Je kunt de oorzaak bij de ander neerleggen: ‘mijn collega zal het wel niet begrijpen.’ Als je echter de volle verantwoordelijkheid neemt voor jouw communicatie, neem je ook de verantwoordelijkheid voor de respons die je erop krijgt. Je denkt na over hoe je de boodschap anders zou kunnen communiceren zodat het wél aankomt. Stel dezelfde vraag nog eens in levende lijve, formuleer hem anders of geef aan hoe het komt dat het voor jou zo belangrijk is. Grote kans dat dit effectiever is en je nu een ander soort reactie krijgt. Het nemen van verantwoordelijkheid vergroot je flexibiliteit.

    3. De kaart is niet het gebied


    Onze blik op de werkelijkheid is ook wel een ‘subjectieve kaart’ van het gebied waarin we leven. Een veel gebruikte quote van Alfred Korzybski is: ‘De woorden die wij gebruiken zijn niet de gebeurtenis die zij weergeven’. Oftewel: woorden hebben voor iedereen een andere betekenis. De essentie van wat hij bedoelt, is dat we beperkt zijn in onze kennis. Wij ervaren de wereld niet direct, maar slechts door onze filters. Als iemand iets zegt dat in jouw ogen raar of ongepast is, kun je twee dingen doen. Of je zet het aan de kant als ‘raar’ of ‘ongepast’ en laat het daarbij. Of je luistert tussen de regels door en stelt vragen. Wat maakt dat deze persoon dit zegt? Hierdoor krijg je meer inzicht in het spreekwoordelijke gebied, in plaats van alleen jouw ‘kaart’. Je bekijkt de situatie van een andere kant en gaat op zoek naar dat wat nog níet gezegd/ benoemd is. Door vragen te stellen help je de ander zijn werkelijkheid completer onder woorden te brengen en zelf krijg je meer informatie. Een win-win!

    4. Elk gedrag heeft een positieve intentie

    Hoe ongewenst het gedrag van een ander voor jou ook is, voor die persoon zit er een positieve intentie achter. Ook wij dachten bij deze vooronderstelling: ‘Wat als iemand opzettelijk gemeen doet of iets onaardigs zegt? Daar zit toch geen positieve intentie achter?’ Toch is het tegendeel waar. Alles wat mensen doen is vanuit een positieve intentie voor zichzelf. Hun gedrag komt voort uit zelfbescherming. Een voorbeeld: Stel dat iemand je in jouw ogen ontzettend veel (kritische) vragen stelt en je het gevoel krijgt dat je op de proef gesteld wordt. Hoe zouden deze vragen overkomen als je ze bekijkt vanuit het standpunt dat die ander jou als expert ziet waar hij/zij eindelijk eens al die vragen aan kan stellen die nooit beantwoord werden? Wanneer je vanuit deze vooronderstelling naar het gedrag van anderen kijkt, zie je meerdere perspectieven. Je hebt meer rust en de communicatie verloopt efficiënter.

    5. De persoon met het meest flexibele gedrag heeft de grootste invloed

    Persoonlijk is dit één van onze favoriete vooronderstellingen! Deze vooronderstelling is de sleutel tot verandering en beweging. Heb je weleens meegemaakt dat niemand meeging in een plan waarvan jij overtuigd was? Alsof je samen hand in hand stond, en zij naar rechts bewogen terwijl jij naar links ging. Zou het niet veel vloeiender gaan als je eerst mee bewoog? Wanneer er ruimte is, beweeg je weer terug naar links. De rest beweegt dan met je mee. Wil je een grote invloed hebben op je omgeving, in een gesprek en je eigen leven: beweeg mee, wees flexibel en neem op het juiste moment de leiding.


    Welke kies jij?
    Je kunt deze vooronderstellingen effectief toepassen in je dagelijks leven. Kies bijvoorbeeld twee van deze vijf uit die jou het meest aanspreken, schrijf ze op een memo en plak deze vervolgens op je computerscherm. Et voilà!

    Welke twee vooronderstellingen kies jij?

    Sandra Dijke-JongepierShanna Proost 

    Over de schrijvers: Shanna en Sandra zijn NLP trainer bij Schoonderwoerd.
    Wil je meer weten over NLP? Stuur ze een bericht: sandradijke-jongepier@schoonderwoerd.nl | shannaproost@schoonderwoerd.nl). Of bekijk onze NLP-trainingen:

    NLP stap 1
    NLP stap 2
    NLP Business Practiotioner