8.9

Inspiratie


Als je ons volgt op Linkedin mis je nooit een van de blogs die we op deze inspiratiepagina plaatsen.

Op naar Linkedin

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg inspirerende inzichten en praktische tips en tools voor direct gebruik.
Je ontvangt de nieuwsbrief ongeveer eens per vier weken.

Ja, dat wil ik!
<< Terug
  • De zin en onzin van training

    De zin en onzin van training

    Trainen, trainen, trainen

    Als je wilt, kun je de hele dag wel ergens in training zijn. Je kunt op voetbaltraining, puppytraining, kooktraining, communicatietraining, rijvaardigheidstraining, weerbaarheids training, omgaan-met-stress-training, fitness-training, verbeter je sales skills, communiceer beter, ‘wees een goede ouder-training’… werkelijk voor alles is er wel een training. Het lijkt wel of je niet meer zónder training zou kunnen. Is dat zo?

    Trainen betekent zoveel als ‘oefenen in een bepaalde vaardigheid.’ Hetgeen je traint, wordt sterker. Is het tegenovergestelde dan ook waar? Alles wat je niet traint, gaat achteruit? En nogmaals de vraag, móet je dan per se in training?

    Wij en ons gedrag

    Wij mensen zijn rare wezens. We doen ‘nu’ vol overtuiging dingen die ’later’, op de lange termijn bewezen niet goed voor ons zijn. Denk aan alcohol drinken, snoepen, teveel eten, roken. Voorlichting genoeg, maar dat leidt niet automatisch tot gedragsverandering in de goede richting. We blijven hardnekkig volharden in ons aangeleerde, vertrouwde gedrag.

    Gedragsverandering baseer je allereerst op inzicht. Bijvoorbeeld het inzicht dat je je leven met tien jaar gemiddeld aan het verkorten bent met je huidige gewoontes. Vervolgens moet je nog in actie komen om je gedrag te veranderen. Om duurzaam resultaat te boeken met die actie (nieuw gedrag) moet je dat ook nog eens langere tijd volhouden, zodat je nieuwe gewoontes ontwikkelt (een boek lezen na het eten ipv een sigaret opsteken bijvoorbeeld). Daarbij kom je dagelijks verleidingen en hobbels tegen; je eigen gemakzucht, je rokende buurman of collega, die zak snoep in de reclame bij de kassa…terugvallen in oude vertrouwde patronen ligt op de loer.

    Ontwikkeling van compleet nieuw gedrag (bijvoorbeeld een auto besturen, een puppy opvoeden of leren  verkopen) is nog een graadje lastiger: je vertoonde dit gedrag totnogtoe niet en je wilt het wel aanleren.

    Wat kan een training dan doen?

    Van nature leren we niet noodzakelijk gedrag aan dat ons ook daadwerkelijk ‘nu’ helpt bij wat we ‘later’ allemaal willen: een lang en gelukkig gezond leven. Plezierzoekend en pijnmijdend als we zijn, nemen we de gemakkelijke weg naar resultaat op korte termijn: nu. Die weg wordt bepaald door zogenaamde passieve en reactieve copingstijlen: gemakzucht, ontkenning van het probleem, vermijding om iets aan te pakken.  Een training, élke training, zal jou een actieve copingstijl aanbieden die werkt op de langere termijn, straks dus.

    Wat is die actieve stijl? Erken het probleem, wordt zelfbewust, verrijk je inzicht, leer nieuwe vaardigheden en kom in actie. Nu komt het op jou aan. Want je erkent het probleem, je erkent ook de noodzaak om iets te doen, maar dan. Heb je voldoende wilskracht, volharding, doorzettingsvermogen, veerkracht in huis? Kun je de verleiding weerstaan en hobbels overwinnen? DAT is uiteindelijk bepalend voor het succes dat je op de langere termijn gaat boeken. En natuurlijk, hoe groot is het probleem nu en hoe groot is je verlangen om er vanaf te komen? Of in het geval van nieuw gedrag: hoe graag wil je dit, wat wil je ermee bereiken?

    In gevecht met je weegschaal van pijn en verlangen

    In een training leer je in feite doordat vele anderen je al zijn voorgegaan, en hun ervaringen via de training aan jou worden doorgegeven. Heeft dat zin? Altijd. Maak er gebruik van, een training heeft echt altijd zin.

    Maar dan. NA de training ben jij aan de beurt. Dagelijks toets je onbewust je interne weegschaal van ‘pijn en verlangen’. Heb je veel last van je huidige gedrag of het gebrek aan nieuwe vaardigheden? EN wil je graag veranderen, verlang je naar een gezonde toekomst, een lang leven of een carriere vol verkoopsucces? En tot slot, heb je wilskracht en volharding genoeg om dit aan te kunnen?

    Dan heb je grote kans dat je het geleerde succesvol gaat toepassen. De training heeft zin gehad!

    Het antwoord op de vraag of een training zin heeft of niet, ligt dus niet bij de training. Ja, het lijkt wel alsof er voor alles een training is. Gelukkig maar, zo kunnen we blijven leren en ontwikkelen.

    Maar de meest zinvolle training die bestaat, is misschien wel die van je eigen ik: veerkracht, wilskracht, volharding. Daarmee maak je elke training achteraf tot een voor jezelf zinvolle training!